Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

J. M. Coetzee "Nešlovė", arba Juodojo žemyno nuodėmės

Johnui Maxwellui Coetzee ši knyga "Nešlovė" atnešė Bookerio premiją. Nelengva knyga, puiki sukurta atmosfera, sunkūs moraliniai ir etniniai klausimai. Patiko.

Knygos atmosfera niūri - kaip tirštas, sunkus, tvankus, dvokiantis oras. Afrikos oras.

Veiksmas vyksta Pietų Afrikos respublikoje. Universiteto profesorius po romano su studente ir kilusio skandalo meta darbą ir atvyksta į nuošalią fermą pas savo dukterį. Turbūt pailsėti. Tačiau čia - dar didesnės bėdos, įsišakniję, seni baltųjų ir PAR senbuvių, juodaodžių, konfliktai, moralinės dilemos, vyro dominavimo prieš moterį klausimas, išniekintos moters gėda.

Asmen. archyvo nuotr.
- Galiu mėginti spėti? - klausia jis. - Gal tu nori man kai ką priminti?
- Aš noriu tau kai ką priminti?
- Priminti, ką moterys iškenčia vyrų rankose.
- Net mintyse neturėjau nieko panašaus. Tu čia niekuo dėtas, Deividai. Nori žinoti, kodėl aš nepaminėjau policijai vieno konkretaus kaltinimo. Aš tau pasakysiu, jei pasižadi daugiau apie tai nekalbėti. Priežastis tokia: mano požiūriu, tai, kas man atsitiko, yra mano privatus reikalas. Kitu metu, kitoje vietoje tai galėtu tapti viešu reikalu. Bet šioje vietoje, šiuo metu taip nėra. Tai mano reikalas, tik mano vienos.
- Ką reiškia "šioje vietoje"?
- Tai reiškia: Pietų Afrikoje.
Skaityti patiko, nors buvo sunku ir niūru. Tačiau perskaičius jau pusdienio galvoje įsijungė "analizės programa": sunku surišti atskirus epizodus. Kaip jie siejasi vieni su kitais? Lytiniai nusikaltimai, juodaodžių ir baltųjų konfliktas, žemyno senbuvių ir "atvykėlių", baltųjų, ryšiai ir gyvūnų klinika, nereikalingų gyvūnų eutanazija bei Byronas...

Vienu žodžiu, knyga įspūdį padarė, bet į galvą smarkiai netaukštelėjo. Nepadarė savo darbo iki galo.

 Mano vertinimas: 4/5 

Leidykla: "Vaga"
Leidimo metai: 2002
Puslapių: 279
Originalo metai: 1999
Originalo pavadinimas: "Disgrace"
Knyga: iš internetinio knygyno
Kainavo: 5 Lt

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Ana Frank "Dienoraštis", arba Holokausto simbolis

O, vargeli... Štai čia tas šedevras, dėl kurio alpsta pasaulis? Anos Frank "Dienoraštis" gula į mano labiausiai pervertintų knygų lentyną.

Interviu su Just. Marcinkevičiumi

Rašytojas Justinas Marcinkevičius ( biografas.lt  nuotr. ) Šiandien ne tik Lietuvos valstybės atkūrimo diena, bet ir pirmosios Justino Marcinkevičiaus mirties metinės. Kažkada seniai seniai (2006 metais, jei tiksliau), teko imti rašytojo interviu vienam uostamiesčio dienraščiui. Įvyko toks blic-pokalbis: rašytojas po sanatorijos Palangoje trumpam užsuko į Klaipėdą, pavargęs, ligotas, kažkas greitosiomis suorganizavo susitikimą, poetas sutiko trumpai pasikalbėti, nors ir nepasiruošęs (paprastai jis pasiruošdavo prieš susitikimą su žurnalistais, jis norėdavo iš anksto gauti klausimus, kuriuos jis apmąstydavo). Perspausdinu interviu.  "Pasigendu dvasingumo..." Pasitempęs, šiek tiek pavargęs nuo gyvenimo, o gal nuo titulų naštos, kalbantis lėtai, pasveriantis kiekvieną iš burnos išsprūstantį sakinį žodžio magas Justinas Marcinkevičius, rodos, garsus ir raides taupo dar neparašytoms knygoms.

Umberto Eco "Fuko švytuoklė", arba Skaitymo kančios

Pasiklydau Umberto Eco smegenų vingių labirintuose. Nespėju paskui jo žodžius ir mintį. Pasimečiau ir pražuvau. Po velnių tą "Fuko švytuoklę"...